Els dies 27 i 28 de maig es va realitzar la setena activitat del curs de Patrimoni Geològic que va consistir en una sortida dissenyada pel Dr. Àngel Galobart, paleontòleg, director del departament de recerca del Mesozoic de l´Institut Català de Paleontologia amb seu al Museu Crusafont de Sabadell i director del Museu de la Conca Dellà a Isona i de l´Espai Dinosfera de Coll de Nargó amb l´objectiu de conèixer la Geologia i la Paleontologia de la Conca Dellà i dels afloraments propers a Coll de Nargó.

Dissabte 27 de maig

Ens traslladem de Banyoles fins al Coll de Comiols, a prop d´Isona. Aquí ens esperava Rodrigo Gaete, geòleg i paleontòleg, que ens guiarà durant tot el dia.

Aquest Coll és un mirador fantàstic de la Conca Dellà i per això des d´aquí ens explica l´evolució geològica d´aquesta zona.

Després ens dirigim al Museu de la Conca Dellà a Isona a on visitem, seguint les explicacions del nostre guia, la secció que presenta les restes paleontològiques del final del Cretaci (65-70 milions d´anys) trobades a la zona de la Conca i el magatzem on es guarden molts dels fòssils trobats, estudiats i restaurats. En aquest Museu també es presenten les restes arqueològiques de la ciutat romana d´Aeso (Isona).

Sortim del Museu i en dirigim amb vehicles cap a Basturs, on iniciem la caminada fins al jaciment paleontològic de Llau de la Costa. Aquest jaciment conserva una cinquantena d’icnites (petjades fòssils) de dinosaures herbívors del grup dels Ornitòpodes del final del Cretaci, concretament de la família dels Hadrosaures. Les restes fòssils d’aquest grup de dinosaures són les més abundants de tot el Cretaci terminal pirinenc. El jaciment es troba a la part mitjana de la Formació Tremp.

Tornant a Basturs, ens dirigim amb vehicles cap als Estanys del mateix nom. Aquí fem un pícnic i a continuació se´ns explica l´origen dels estanys i el conjunt càrstic de Basturs i ens ho compara amb la zona càrstica de Banyoles.

Amb els vehicles ens dirigim cap a Orcau on iniciem la caminada fins al jaciment paleontològic d’Orcau-2. Aquest jaciment conserva desenes d’icnites de grans dinosaures herbívors: els sauròpodes. Aquests grans quadrúpedes, de coll i cua extraordinàriament llargs, produïen petjades ovalades o en forma de mitja lluna. Al jaciment també es pot observar un gran escull de rudistes. Aquests eren mol·luscs del grup dels bivalves, amb les dues valves marcadament asimètriques i que, al igual que els dinosaures, es van extingir fa 65,5 milions d’anys. El jaciment es troba en estrats de la base de la Formació Tremp. Tornant a Orcau, visitem la Roca del Bolet, situada a les rodalies de la població de Figuerola d’Orcau. Curiós exemple d’erosió diferencial. Aquí ens acomiadem del nostre guia i el felicitem per haver-nos explicat tan bé i clarament la visita al Museu i les diferents parades.

Viatgem fins a Tremp i ens instal.lem a l´hotel. Després de descansar I passejar per la ciutat, fem un esplèndid sopar a la fresca en el mateix hotel.

Diumenge 28 de maig

Després d´esmorzar ens vàrem dirigir cap el poble de Coll de Nargó. Durant el trajecte contemplàrem els poderosos paisatges de la Serra de Boumort i de l´Aubenç. En arribar al poble, vam anar a l ´Espai Dinosfera on ja ens esperava la Núria, que va ser la nostra guia durant el matí. Vam visitar aquest museu seguint les seves explicacions. La particularitat d´aquest Espai és que ens permet conèixer com es reproduïen diferents grups de dinosaures gràcies a l´estudi dels seus fòssils i sobretot dels seus ous i nius, que fan d´aquest jaciment un dels més importants del món. S´hi troba exposada la niada més gran d’Europa que conté 29 ous.

Després de la visita ens vam dirigir amb vehicles cap a l´aflorament on es van trobar diferents nius i ens vam aturar per escoltar les explicacions de la guia. Vam trobar diferents fragments de closques d´ous i fins i tot vam descobrir una posta que encara no estava localitzada.

Ens vam acomiadar de la guia i ens desplaçàrem a una zona propera, anomenada “Mirador del Cretaci”, que és un jaciment musealitzat de petjades i postes de dinosaures i on es va trobar la niada de 29 ous.

Acabada la visita dinàrem en un restaurant de Coll de Nargó i després ens dirigírem cap a Banyoles.

Va ser una sortida molt completa i interessant que tancà el curs de Patrimoni Geològic d´una manera excepcional, amena, amb bons aprenentatges i amb un càlid ambient entre tots els companys i companyes.