Santi Barjau, historiador de l’art i especialista en cartellisme, va oferir la primera xerrada del nou cicle “Els divendres, parlem”, dedicat a temes diversos amb una especial atenció a fets, experiències, persones, estudis… que girin a l’entorn de la nostra comarca. En aquesta ocasió, Barjau va oferir una xerrada sobre el cartellisme durant la qual va desgranar la història d’aquest art, des de les primeres manifestacions fins al seu esclat durant la segona meitat del segle XIX i l’ús que se’n va fer durant la Guerra Civil espanyola. L’activitat es va completar amb una sortida l’endemà, dissabte 14 de gener, a l’estudi de Carles Fontserè, un dels cartellistes icònics del bàndol republicà durant la Guerra Civicl espanyola.

El primer cartell del qual es té constància és de William Caxton, data del 1447 i va servir per promocionar unes aigües termals. Era un cartell eminentment tipogràfic, és a dir, no tenia cap mena d’il·lustració. Poc temps després, el 1482, va aparèixer el primer cartell amb una imatge, però no va ser fins al desenvolupament de la litografia, a finals del segle XVIII, que aquest art va agafar embranzida. Amb Jules Chéret (s. XIX) el cartellisme associat a la publicitat i a la promoció de productes, actes i activitats va tenir un èxit fulgurant.

Barjau va fer un recorregut per l’obra de diversos autors anglesos, francesos, alemanys, vienesos… i les seves respectives escoles i, és clar, també va fer referència a Casas, Rusiñol o Riquer, com a representants del cartellisme a casa nostra. Va descriure’n l’obra i les característiques i els va emmarcar en el seu context històric. Cap al final de la xerrada va centrar-se en l’ús del cartellisme durant la Guerra Civil espanyola i va comentar algunes de les obres de Carles Fontserè, cartellista destacat d’aquest període que va viure els darrers anys de la seva vida a Porqueres (entre el 1973 i el 2007). Precisament, l’endemà, 14 de gener, es va fer una visita guiada a l’Estudi Taller Carles Fontserè amb l’objectiu de veure l’espai de creació d’aquest artista polifacètic i multidisciplinari. Durant la visita es va fer una pinzellada biogràfica sobre l’artista i a continuació es va entrar a l’estudi, que es conserva tal com Fontserè i Broch el van deixar. S’hi van poder veure els seus espais de treball, l’organització de tota la documentació (llibres, correspondència, etc.), quadres, reproduccions d’alguns dels cartells, etc.