El disssabte 16  i el diumenge 17 de maig es va fer la sortida de final del curs de Patrimoni Geològic.

El dissabte a les 11h vàrem visitar la mina de petroli de Riutort. S’hi accedeix per la carretera B-402 que va de la Pobla de Lillet a Guardiola de Berguedà. En el punt quilomètric 4 s’agafa una pista que puja pel costat de la riera de Riutort. Després de recórrer uns 1.500 m s’arriba a una zona d’aparcament i caminant uns 50 m ens trobem a l’entrada de la mina. Està situada dins del Parc Natural del Cadí-Moixeró.

Un guia ens va fer unes explicacions inicials de l’explotació i ens va acompanyar en el recorregut per l’interior de la mina on va seguir explicant-nos la seva importància ja que reuneix diversos aspectes.

D’aquesta mina s’extreien margues per destil·lar el petroli poc madur que contenien. Les margues es formaren a l’Eocè de la formació Armàncies i estan situades en el flanc nord del sinclinal de Ripoll, en la unitat del Cadí (mantells meridionals del Pirineu Oriental). Ens mostra un tipus de mineria energètica que caracteritzava la comarca. Tot i estar abandonada es conserva en un bon estat. És un fet força curiós poder observar el petroli directament regalimant de la roca.

Una de les galeries de la mina no es pot visitar perquè és una zona on es controla el cicle biològic de les salamandres.

Després ens dirigirem cap al poble de Maçaners, a prop de Saldes, on hi ha un magnífic mirador del Pedraforca , Cadí i zones properes. Aquí férem una explicació de l’estructura i l’evolució geològica de la zona que observàvem: l’origen de l’estructura del Pedraforca (Pollegons i Enforcadura) i els tres mantells que s’hi observen (el mantell superior i inferior del Pedraforca i el mantell del Cadí). Els dos primers amb materials del Cretaci i el tercer amb materials de l’Eocè.

Després de dinar ens dirigírem cap a Berga per instal·lar-nos a l’hotel.

Com que disposàvem de temps vàrem poder pujar al Santuari de Santa Maria de Queralt i des d’aquest mirador excepcional continuàrem resseguint la geologia del paisatge.

A les 19h i en una sala de l’hotel es va fer l’última conferència del curs,  “Recursos Geològics. Carbons i Petrolis del Berguedà”. Els temes tractats foren: els recursos geològics , els tipus d’explotacions i impactes produïts , la formació i l’energia del carbó mineral i el petroli, avantatges i inconvenients dels combustibles fòssils, història geològica del Berguedà, els fòssils de Fumanya i l’energia a Catalunya.

Després de la conferència vàrem fer una tertúlia amb tots els assistents a la sortida sobre el curs de Patrimoni Geològic que ens va servir per valorar-lo.

L’endemà , diumenge 17 de maig, des de les 11h fins a les 15h vàrem escoltar les explicacions que ens va donar un guia mentre visitàvem la mina de carbó de Fígols, el museu de les mines (amb dos audiovisuals sobre l’explotació minera i la vida a la colònia minera), la conferència sobre la mina a cel obert de Fumanya (amb l’observació de material paleontològic) i la visita a l’aflorament de Fumanya on s’hi observen moltíssimes petjades de dinosaures (sobretot Titanosauris del Cretaci superior, fa uns 70-65 m.a.). El carbó que s’explotava era lignit del Garumnià (formació lacustre del Cretaci terminal i del Paleocè) i les petjades es troben en materials continentals del mantell inferior del Pedraforca.

Després d’aquest matí tan intens i ben aprofitat vam dinar a Guardiola de Berguedà i després vam tornar cap a Banyoles.